
Autoři divadelní hry EQUUS v Činoherním klubu:
překlad: Pavel Dominik
režie: Martin Čičvák
dramaturgie: Markéta Kočí Machačíková
scéna: Hans Hoffer
kostýmy: Nina A. Stillmark
hudba: Ondřej Brousek
inspice: Markéta Řezáčová
nápověda při zkouškách: Irena Fuchsová
světla: Milan Pastyřík, Petr Taclík, Petr Olša
zvuk: Zdeněk John, Milan Pastyřík, Radek Šebele
rekvizity: Jan Janák, Eva Střihavková, Jan Vítek
masky: Zuzana Báťková, Lucie Lukešová, Vendula Odvárková
garderoba: Veronika Čejková, Michaela Vítková, Ladislava Koukalová
stavby: Marian Fiedler, Tomáš Madar, Tomáš Olejník, Jan T. Urant, Martin Voves, Jindřich Herbst
Termíny divadelní hry EQUUS v Činoherním klubu
EQUUS činoherní klub
Obsazení divadelní hry EQUUS v Činoherním klubu
Martin Dysart
Pavel Kikinčuk
Alan Strang
Ondřej Rychlý
Dora Strangová
Lada Jelínková
Frank Strang
Jan Sklenář
Hesther Salomonová
Lenka Skopalová
Jill Masonová
Anna Kameníková
Video ukázka z činohry EQUUS v divadle Činoherní klub
O divadelní hře EQUUS v Činoherním klubu
Zločin otřásl místní komunitou. Alan Strang, prakticky ještě mladík, způsobil v konírnách blízko Winchesteru zrakové postižení šesti koním pomocí kovového bodáku. Úkolem známého psychiatra Martina Dysarta je vysledovat a snad i pochopit motivace, které Alana k takovému činu vedly. I přes to, že Dysart je vyhořelý a zvyklý na mnohé, tento případ ho svým neklidem vyrve z jeho rutinních pracovních povinností a začne ho nebezpečně poutat. Tím se mohou začít otřásat základy jeho jistot.
ALAN: ŘEKL JSEM VÁM TAJEMSTVÍ, TEĎ MI MUSÍTE NĚJAKÉ PROZRADIT VY.
Kde končí normalita a začíná extrém? Kdo má tu moc to rozhodnout? Kdy se vášeň transformuje v posedlost? A lze toto vysvětlit racionálně? Je lepší hořet nebo vůbec nikdy nezapláhnout? Obětovali jsme naše primitivní potřeby a instinkty na oltář civilizace? Hra plná kontroverze se zabývá pochybnostmi, hledá odpovědi na to, co nás motivuje v našem konání, hledá smysl, jiskru, něco, co nám chybí a co potřebujeme, ale před čím se podvědomě straníme z obavy, že se spálíme.
DYSART: NEMŮŽU SKOČIT, PROTOŽE UDIDLO MI TO NEDOVOLÍ, A MOJE VLASTNÍ ZÁKLADNÍ SÍLA – KOŇSKÁ SÍLA – JE PŘÍLIŠ MALÁ.
Hra je uváděna v novém překladu Pavla Dominika.
DORA: PAMATUJU SI, JAK JSEM MU VYSVĚTLOVALA, ŽE TO SLOVO POCHÁZÍ Z LATINSKÉHO VÝRAZU PRO KONĚ: EQUUS. VÍM, ŽE ALANA FASCINOVALO. ASI PROTO, ŽE DO TÉ DOBY NENARAZIL NA ŽÁDNÉ SLOVO SE DVĚMA „U“ VEDLE SEBE.
Britský dramatik a scenárista Sir Peter Shaffer (1926 – 2016) získal během svého života mnoho ocenění. Mimo divadelních cen mu byl v roce 1985 udělen Oscar za scénář k filmu AMADEUS, který režíroval Miloš Forman. Hru EQUUS napsal v roce 1973. Po úspěšných představeních v Národním divadle v Londýně a na Broadwayi v New Yorku, byla v roce 1977 natočena filmová adaptace s Richardem Burtonem a Peterem Firthem v hlavních rolích.
„VŠECHNY POSTAVY A UDÁLOSTI VE HŘE EQUUS JSEM SI VYMYSLEL – AŽ NA ZLOČIN SAMOTNÝ; A DOKONCE I TEN JSEM UPRAVIL TAK, ABY TO BYLO V DIVADELNÍCH ROZMĚRECH PŘIJATELNÉ. NYNÍ JSEM VDĚČNÝ ZA TO, ŽE SE KE MNĚ DETAILY SKUTEČNÉHO PŘÍBĚHU NIKDY NEDOSTALY, JELIKOŽ JSEM SE VE SVÉM BÁDÁNÍ ZAČAL ČÍM DÁL VÍC UBÍRAT JINÝM SMĚREM.“
Režisérem inscenace se stal Martin Čičvák, který již dvě dekády ovlivňuje tvář Činoherního klubu; EQUUS je na tomto jevišti jeho devatenáctou premiérou. Martin Čičvák vzpomíná, jaký význam pro něj hra EQUUS měla, když mu bylo patnáct let:
„PAMATUJU SI HLAVNÍHO PŘEDSTAVITELE, JAK BYL POUTAVÝ, JAK JSME NA NĚM VISELI A ŠLI S NÍM. TUHLE EMOCI BYCH CHTĚL DO INSCENACE PŘENÉST.“
Scénografickým prvkem – chobotnicí – kterou pro inscenaci vytvořila Ivana Burýšková, je navozena autorská atmosféra.
Rodiny s nezletilými dětmi jsou vyzvány, aby vzhledem k obsahu hry zvážily jejich účast na představení.
Podívejte se i na další představení, která uvádí Činoherní klub.
Fotografie z divadelní hry:








Fotografie od Pavel Nesvatba z oficiálních stránek – Činoherní klub.