S příchodem jara přinesla nejúspěšnější česká produkce zaměřená na nejmladší diváckou generaci Pixa-pro nový pohádkový muzikál. V divadle Hybernia od 7. března opět řádí Kapesčina havěť, skřítek Maxižvýk, vodnická rodinka, víla, čarodějnice i rozpustilí čerti. Muzikál Královna Kapeska, který volně navazuje na debutovou pohádku Kapka medu pro Verunku láká na zvučná jména a líbivou výpravu.
Jednouchý děj, kdy skupinka neposedných dětí vypustí v pekle zlouna Katese, uvězněného dlouhé roky královnou Kapeskou, aby zloun na svoji stranu získal celé peklo i čarodějnici. Za jejich pomoci vyrobí robotické monstrum zvané Srčert (SRšeň+ČERT). Dvojžihadlový sršní robot uspí jedem tentokrát nejen Verunčinu dceru Verunku II. , ale i samotnou Kapesku, které se Kates po letech věznění touží pomstít. A potom už ve zrychleném temptu dojde k záchraně malé Verunky i Kapesky opět díky kapce medu z Kapesčiných včel. Finále končí happyendem, kdy jsou všichni živi a zdrávi a v Kapesčině království opět zavládne klid a mír.
Scénář napsali manželé Alena a Jan Pixovi, hudbu složil Tomáš Beran a o texty písní se postarala Kristýna Pixová. Hudba a texty písni jsou na muzikálu tím nejlepším. Dvorní choreografka Pixů, Petra Parvoničová , jako by tentokrát šetřila energií možná i s ohledem na to, že taneční company tvoří převážně tanečníci patrně z dětského tanečního kroužku. Sólové postavy netančí téměř vůbec. Další silnou devizou muzikálu je scéna Martina Černého, světelný design a projekce (Pavel Dautovský a Petr Hloušek) a povedené kostýmy Evženie Rážové. Výtečnou práci odvedl začínající režisér Juraj Čierník. Obě zhlédnutá představení vyšla na výbornou i zvukově (Petr Ackermann).
A nyní se ostáváme k tomu pro diváky nejpodstatnějšímu a totiž k obsazení. Velkou část tvoří herci známí z muzikálu Kapka medu pro Verunku, ale obsazení některých rolí bylo zcela obměněno. Nejpatrnější je to v případě skřítka Maxižvýka, kde z původně avizovaného obsazení zmizel oblíbený Michal John.
KAPESČINO KRÁLOVSTVÍ HRAJE PRIM
Vezmeme to tedy popořadě a začneme tím nejlepším: Královstvím královny Kapesky. Samotnou Kapesku na premiéře ztvárnila Martina Pártlová, bez které si muzikály Pixů už těžko lze představit. Pártlová je po pěvecké stránce tím nejlepším, co v ženském provedení muzikál nabízí. Alternace Jana Zenáhlíková je rovněž excelentní, nicméně Martina Pártlová je prostě královna Kapeska jak se patří. Kapesčina nepřítele, charismatického záporáka Katese, na premiéře ztvárnil Ernesto Čekan. Přestože od Čekana zpěv nečekejte, obsazení Ernesta do této role je trefa do černého a Pixa-pro v něm mají pro svou muzikálovou novinku záruku kvalitního herectví. Alternující Peter Strenáčik, je jedním z vůbec nejtalentovanějších muzikálových herců u nás. Není snad nic, co by Strenáčik nezvládl. V roli Katese je opravdu výborný a milovníci muzikálového kumštu si u něho přijdou na své.
Divácky nejvděčnější scény však tentokrát „urvalo“ peklo a byla jim „vyrobena“ i největší hudební pecka celého muzikálu. V rolích čertů se představili Juraj Čiernik, Jiří Zonyga, Lukáš Adam i mladá muzikálová krev Richard Pekárek a Jan Fanta. Už po první repríze bylo patrné, že právě v pekle je nejvíc prostoru pro hereckou improvizaci. Rozdováděná čertovská kapela prostě a jasně zabodovala a děti ji milují. Trojici čertů doplňuje čarodějnice, kterou sehrála na premiéře i repríze Michaela Zemánková a byla velice dobrá. Čarodějnický intonační guláš v úvodu působí vtipně a o to větší překvapení nastává v okamžiku, kdy to čarodějka rozjede doopravdy a překvapí impozantním zpěvem.
Vděčnou a oblíbenou roli má Michaela Nosková jako víla Lesanka. Míša Nosková je nejsilnějším ženským hereckým článkem Královny Kapesky a u dětí hned po čertech nejoblíbenější postavou. Stejně jako v případě Zemánkové nelze porovnat alternace, jelikož na premiéře i ve shlédnuté repríze hrála Nosková.
Kromě skvělých okamžiků přišlo v Kapesčině království i zklamání. Ne snad díky špatným výkonům interpretů, ale díky odsunutí některých postav do absolutního pozadí. Nejoblíbenější postavička Kapky „jedničky“, skřítek Maxižvýk, se na jevišti doslova mihne a zaregistrovat ho lze pouze v jedné výraznější scéně. Škoda je to i s ohledem na skvělé obsazení Filipem Hořejšem a Oldou Smyslem. Stejně tak je to s vodníky, kdy v případě vodníka Kváčka zapadl pěvecký talent Lukáše Randáka i Petra Macháčka v nevýrazných „zpívánkách“. Vodnice Kateřina Herčíková a Karolína Fišerová nemají scénáristy předepsáno prakticky nic a tak prostě v příběhu jen jsou.
Daleko víc hraní si užije malý vodníček, který „dezertuje“ z Kapesčina království k lidským dětem a doprovází je celým příběhem. S rolí Vodníčka se statečně popasoval Jan Musil, který působil jako roztomilá zelená bludička. Na premiéře zaujal Filip Vlastník. Jeho přirozené herectví mu může kdekdo závidět a tenhle kluk je důkazem toho, že dítě na jevišti nemusí být vždy protivným elementem.
Postavu Srčerta (v kostýmu maskér Pavel Pavlovský) lze hodnotit pouze z vizuální stránky a ta je ohromující. Ve scénách z Kapeskova se objevuje taneční company v podobě havěti, ale taneční scény jsou tentokrát naprosto minimalizovány a zjednodušeny a je otázkou, zda nebyly takto postaveny pro účel zapojení kroužku dětských tanců.
PROMARNĚNÁ KRÁLOVSTVÍ
Honzovsko, Popelkov i Zlatovláskov jako by nebyly. Verunka s Jirkou, Katka s Mirkem i Bětka s Honzou tvoří manželské páry a ztvárňují tak tři království. Přestože právě obsazení těchto rolí je produkcí mediálně propagováno, herců i postav si divák užije pramálo. Králové a královny jen sem tam přihopskají, pohádají se, zamávají červenými koberečky, zazpívají jednu výraznější píseň a to je vše. Ač skutečně nechci, nemohu se ubránit srovnání s Kapkou medu pro Verunku. Deficit komických scén multifunkčního Felixe Slováčka prostě v Kapesce chybí. Jména David Gránský, Felix Slováček se svojí sestru Annou a v neposlední řadě i Mirek Hrabě jsou tak spíš marketingový tah. Hodnotit alternace nemá vůbec smysl, protože není v podstatě co hodnotit. Anna Julie Slováčková, Michaela Sejnová, David Gránský, Rober Urban, Genny Ciatti, Miroslav Hrabě, Martin Sochor, Felix Slováček, Gabriela Urbánková… všichni podávají dobré výkony, bohužel však jejich postavy i jejich osud je nezajímavý.
DĚTÍ JAKO SMETÍ
Iniciativu královských postav v Kapesce převzaly jejich královské děti. Každé království má děti dvě, mladé prince a princezny. Verunka s Mirkem mají dvě holčičky – Verunku a Zlatovlásku, v Popelkově mají páreček – kluka Mirka a holku Popelku a v Honzovsku je to také kluk a holka – Honzík a Bětka. Kdo vyloženě nevyhledává děti na jevišti, bude asi trošku rozčarován. Dětským představitelům autoři scénáře nadělili prostoru opravdu nadmíru. Hodnotit výkony jednotlivých dětí by nebylo vhodné a dětem se dá skutečně mnohé odpustit. Nejlépe si vedli Jan Franc a Richard Mašata, kteří se alternují v roli mladého Mirka. Oba mladíci převyšují své dětské kolegy už jen proto, že evidentně umí hrát a jsou přece jen o něco starší. Zejména v Honzovi Francovi, zdá se, vyrůstá nová muzikálová hvězda. Kromě příjemného hereckého projevu je vybaven obdivuhodným citem pro pohyb po jevišti a zachraňuje čest dětské party i pěvecky. Oběma Mirkům mile nahrávala Kateřina Průšová (mladá slečna, nikoliv slavná modelka). Romantický duet sehráli vtipně stydlivě a nenáročný divák jim odpustil i patrný intonační boj.
Práce s dětmi je velice náročná a často riskantní, režisér Juraj Čiernik má za vedení dětí přinejmenším velký obdiv. Podle mého názoru by však příběhu obecně prospělo scény s královskými dětmi ubrat a jejich rodičům naopak nějakou tu scénu a písničku přidat.
KRÁLOVNA KAPESKA JE NEJLEPŠÍM AKTUÁLNĚ UVÁDĚNÝM (DĚTSKÝM) MUZIKÁLEM
Produkce na svých oficiálních facebookových stránkách sebevědomě tvrdí, že Královna Kapeska je dle diváků i herců „nejúžasnější muzikál, který se momentálně v Čechách hraje“ a že je „ vhodný dokonce i pro děti.“ Pravda je taková, že Kapeska se nedá s ostatními muzikály u nás srovnávat právě s hledem na cílovou skupinu, kterou jsou skutečně především děti a tak je nejlepší dětský uváděný muzikál u nás. Pixa-pro nemá v tomto žánru žádnou konkurenci. Je otázkou nakolik Královna Kapeska přiláká opětovné diváky a nezbývá než držet palce, aby se na prknech divadla udržela podstatně déle, než předchozí uváděná pohádka Alenka v kraji zázraků.
Hodnocení v procentech: 60%
Autor článku: Martin Radinka