Téměř po roce se naše redakce opět vydala na muzikál Doktor Faust, který se v divadle na Maninách těší pozornosti jak diváků, tak hudebních nadšenců. Co tento muzikál odlišuje od mnoha dalších, je především živý komorní orchestr, což je v menších divadlech vzácnost. I přes technické problémy, které toto představení provázely v loňském roce, se letos odehrálo na zcela jiné úrovni díky nově nainstalované zvukové technice, která byla slyšet hned od prvních tónů.
Příběh Faustovy duše
Muzikál Doktor Faust čerpá inspiraci z Goetheho románu a vypráví příběh středověkého učence, který uzavírá pakt s ďáblem, aby získal mládí, bohatství a slávu. Zde se tvůrci rozhodli pro zajímavý tvůrčí prvek – postava Mefistofelese je rozdělena na dva prvky: mužský a ženský. Tato dualita obohacuje tradiční příběh a dodává mu moderní vrstvy interpretace. Faust zde nedostává tradiční mládí, ale nové tělo, které mu umožňuje okouzlit mladou Markétku. Tímto krokem se tvůrci vzdálili od klasického pojetí příběhu a dali představení vlastní originalitu. Tento aspekt děje otevírá nové otázky o hodnotě života a smlouvách s ďáblem.
Herecké výkony na výši
Velmi příjemným překvapením byla chemie mezi hlavními postavami. Markéta Pešková v roli ženské verze Mefistofelese byla famózní a její výkon patřil mezi vrcholy představení. Viktor Aaron, který ztvárnil mužského Mefistofela, předvedl naprosto uhrančivý výkon, který v sobě skloubil dramatické herectví a přirozený, charismatický zpěv. Jeho barva hlasu byla jako stvořená pro tuto roli a skvěle ladila s rockovým nádechem hudebního podkresu. Pro nás to byl zcela nový zážitek, protože jsme tohoto herce zatím na muzikálových prknech neviděli, a velice mile nás překvapil.
Další zmínku si zaslouží i Filip Antonio v roli mladého Jindřicha Fausta. Jeho pěvecký i herecký výkon byl plný emocí, zvlášť ve scénách s Markétkou v podání Marianny Polyakové, jejíž interpretace mladé Markétky v tomto roce byla opět skvělá, ale oproti loňsku tentokrát podtržená skvělou zvukovou technikou. Polyaková podala velmi přesvědčivý výkon, přičemž scény její bolesti a ztráty působily velmi opravdově. Nelze vynechat také Tomáše Trapla, který naplnil naše očekávání a své role se ujal velice zodpovědně a kvalitně.
Taneční a pěvecká company, ve složení Magdalena Rosocha Froňková, Nikola Blažejová, Amélie Lavaud, Jana Štěpánková, Vojtěch Placek, Adam Skandera a Jiří Šup, sehrála v tomto muzikálu velmi důležitou roli. Jejich výkony skvěle dotvářely atmosféru a dodávaly představení další vrstvu dynamiky. Tanečníci a zpěváci dokázali svou energií podpořit klíčové momenty příběhu, ať už v dramatických scénách, nebo během hudebních čísel. Jejich choreografie byla precizně sladěná s hudbou, což dodávalo celému muzikálu silný emocionální podkres a zvyšovalo celkovou působivost scény. Každý člen company přispěl k vytváření atmosféry plné napětí i euforie, což výrazně přispělo k tomu, že se muzikál stal nezapomenutelným zážitkem.
Technické zázemí – velký krok vpřed
Loňský ročník představení utrpěl technickými problémy se zvukem, což ovlivnilo celkový dojem. Tentokrát se však nové zvukové vybavení projevilo od prvních tónů. Hudba byla čistá, s žádnými výpadky nebo nepříjemným vazbením. Tento technický pokrok divadlo posunul o úroveň výš a celkový zážitek byl díky tomu o mnoho silnější. Zvuková stránka podporovala nejen herecké výkony, ale i napětí a atmosféru celého muzikálu.
Hudební stránka
Hudební podkres je v tomto muzikálu opravdu výjimečný. Písně, které doprovázely silné dramatické momenty mezi Jindřichem a Markétkou, byly emotivní a dojemné. Převážně rockový tón celé partitury dodává představení moderní nádech a živý orchestr přináší do malého prostoru divadla nezaměnitelnou energii.
Atmosféra a vývoj představení
Úvodní momenty představení působily lehce chladně, což je pochopitelné po delší letní pauze. První potlesk ale herce evidentně povzbudil, a od té doby se atmosféra na jevišti stala uvolněnější. Jeden potlesk střídal druhý a představení získávalo na intenzitě. Nejvíce na nás zapůsobila mladší generace herců, která táhla celé představení kupředu. Jejich energie byla patrná a díky nim jsme si představení opravdu užili.
Shrnutí
Muzikál Doktor Faust v Divadle na Maninách letos rozhodně stojí za vidění. Díky novým technickým možnostem a skvělým hereckým výkonům, především od Viktora Aarona, Markéty Peškové, Marianny Polyakové a Filipa Antonia, představení zanechalo silný dojem. Mladší herecká generace svou energií a talentem posunula muzikál na novou úroveň. Ačkoliv by mohla být druhá polovina příběhu mírně rozšířena, abychom se vyhnuli pocitu ztracenosti, celkový dojem je pozitivní.
Tento muzikál si od nás odnáší krásných 87 %.
Obsazení:
- Doktor Faust: Tomáš Trapl
- Mefistofeles – muž: Viktor Aaron
- Mefistofeles – žena: Markéta Pešková
- Markétka: Marianna Polyáková
- Jindřich Faust: Filip Antonio
- Matka: Marie Šlehoferová
- Čarodějka Iklil: Kateřina Michejdová
Company:
- Magdalena Rosocha Froňková
- Nikola Blažejová
- Amélie Lavaud
- Jana Štěpánková
- Vojtěch Placek
- Adam Skandera
- Jičí Šup