Po roce naše redakce opět zavítala na premiéru dalšího muzikálu v Hudebním divadle Karlín, tentokrát na evropskou premiéru muzikálu Beetlejuice.
Muzikál Beetlejuice nabízí něco, co se v českých muzikálech příliš nevidí – temný humor, hororové prvky a extravagantní zpracování, které je od základu svěží a originální. Tento muzikál, inspirovaný kultovním filmem Tima Burtona z roku 1988, přináší na jeviště příběh plný bizarních a nečekaných situací, které vás doslova vtáhnou do světa mezi životem a smrtí.
Současná muzikálová adaptace z pera Scotta Browna, Anthony Kinga a Eddieho Perfecta si klade za cíl nejen přiblížit příběh dnešnímu publiku, ale přidat i něco navíc – moderní divadelní triky, kouzla a světelné efekty, které posouvají příběh do nové dimenze. Představení je doslova přehlídkou vizuálních zážitků, které skvěle podtrhují příběh plný bizarního humoru, absurdních situací a temné krásy. Českého překladu a textů se ujal velice povedeně Ondřej Gregor Brzobohatý, který má již s muzikály v HDK bohaté zkušenosti.
Děj se stejně jako ve filmu točí kolem mladé dívky Lydie, která se vyrovnává se ztrátou své matky. Její otec Charles je však příliš zaujatý svou duchovní přítelkyní Delií, a tak Lydie zůstává v tomto těžkém období sama. Jedinými „společníky“ se jí stávají duchové bývalých obyvatel domu, Adam a Barbara, kteří se sami stále potýkají s tím, že jsou uvězněni mezi světy. Jejich poklidný posmrtný život je narušen příchodem Lydie a její rodiny, ale skutečný chaos přinese až Beetlejuice – excentrický démon, který má své vlastní nečisté úmysly a snaží se Lydii využít ke svým plánům. Příběh se v některých aspektech od filmu lehce odklání, například ve způsobu smrti Adama s Barbarou, více zapojuje samotného Beetlejuice již od začátku představení, i závěr se dočkal určitých změn, možná ale spíše k lepšímu.
První polovina muzikálu Beetlejuice měla sice pomalejší rozjezd jak pěvecky, tak atmosférou. Ze začátku jsme měli místy pocit, že některé vtipy nebyly tak vtipné, jak by mohly být, nebo že přišly ve chvíli, která zrovna nenabízela ideální moment pro jejich vyznění. Tato drobná zaváhání však naštěstí neubrala představení na jeho celkové energii a atmosféře. I přes tyto drobné nedostatky se však muzikál dokázal udržet na vysoké úrovni a vtáhnout diváky do svého bizarního světa mezi živými a mrtvými. Postupně se ale představení rozjelo a do pauzy už vše fungovalo přesně tak, jak mělo. Druhá polovina byla od samého začátku nabitá energií a přinesla divákům intenzivní zážitek. Finále bylo navíc silně emotivní a dotklo se i těch nejtvrdších srdcí v publiku. Tento postupný nárůst tempa a emocí dal muzikálu unikátní dynamiku, která přispěla k jeho celkovému kouzlu a nezapomenutelnosti.
Herecké výkony
Ines Ben Ahmed v roli Lydie předvedla tak přesvědčivý a autentický výkon, že si skutečně nelze představit nikoho jiného, kdo by tuto postavu dokázal ztvárnit stejně poutavě. Ines nejenže excelovala v dramatických a temných momentech své role, ale dokázala také vtisknout Lydii jemnost a křehkost, což celou postavu obohatilo. Její pěvecká čísla byla nádherná a její přirozený talent dokázal udržet diváky v napětí po celou dobu představení. Ines Ben Ahmed se jako Lydia stala skutečnou hvězdou večera, její charisma je nesporné a její výkon si diváci budou dlouho pamatovat.
Jan Sklenář začal svoji roli Beetlejuice trochu zdrženlivě, ale postupem času se na scéně rozjel a přinesl postavě originální mix humoru a děsivosti. Sklenářovo podání Beetlejuice bylo plné osobitého sarkasmu a jeho interpretace postavy dokázala skvěle balancovat mezi zábavností a temným nádechem. Jeho herecká chemie s Ines Ben Ahmed byla fascinující a jejich interakce dodávala představení další vrstvu napětí a humoru. Jakmile Sklenář pronikl do role naplno, bylo jasné, že jeho Beetlejuice je sice netypický, ale jedinečný.
Dvojice Eva Burešová a Marek Lambora v rolích Barbary a Adama byla skvělým příkladem, jak dvě postavy mohou vytvořit harmonický celek. Eva Burešová ukázala svou hereckou i pěveckou všestrannost, její Barbara byla citlivá a plná emocí, což dodalo příběhu lehkost i hloubku. Marek Lambora ztvárnil Adama jako zábavného a mírně neohrabaného partnera, jehož komediální talent se zde plně projevil. Společně s Burešovou vytvořili dvojici, která svým přirozeným herectvím a šarmem dodala představení odlehčený humor i dojemné momenty.
Petr Vaněk v roli Charlese, otce Lydie, byl nenápadným, ale významným pilířem příběhu. Jeho postava neměla tolik pěveckého prostoru, přestože diváci mohli ocenit jeho dramatický herecký projev. Vaněk dokázal Charlesovi vtisknout autoritativní, ale zároveň starostlivou polohu, která jeho vztah s Lydií udělala důvěryhodným a dojemným. Vaněk podtrhl dramatické momenty představení a jeho výkon ukázal, že i vedlejší postava může být nositelem silných emocí.
Richard Genzer dostal příležitost hrát několik různých rolí, včetně Otty, Juno, Kněze a Maxie, což mu umožnilo plně rozvinout svůj komediální talent. Genzer byl zdrojem nepřehlédnutelného humoru a jeho přítomnost na scéně diváci oceňovali bouřlivým potleskem. Jeho komediální timing a schopnost zaujmout už jen svým příchodem dodaly představení svěží vtipnou energii. Každá jeho role měla svůj specifický styl, což svědčí o jeho všestrannosti.
Dasha (Delia), která se představila v nečekané komické poloze, ukázala, že má nejen pěvecký, ale i herecký talent, který skvěle zapadl do této produkce. Kristýna Jedličková v roli Miss Argentiny a Maxine zaujala především svým pěveckým výkonem, a je jasné, že v budoucnu by si zasloužila větší prostor, kde by mohla naplno ukázat svůj talent. Její výkon dodal muzikálu další úroveň a diváci si jistě přejí ji vidět v hlavních rolích.
Viktorie Tandlerová v roli Skautky byla příjemným překvapením. Její pěvecký výkon byl obdivuhodný a ukázala, že i menší role mohou mít velký dopad na celkový dojem z představení. Tandlerová má přirozený talent, který z ní činí slibnou umělkyni, a věříme, že se brzy objeví ve významnějších rolích.
Vizuální stránka a scénografie
Beetlejuice v Karlíně nabízí divákům nejen skvělé herecké výkony, ale také strhující vizuální zážitek. Scénografie je bohatá na detaily a světelné efekty, které vytvářejí atmosféru záhrobí a posmrtného života. Kulisy a moderní divadelní triky jsou na vysoké úrovni a skvěle doplňují surrealistický svět, ve kterém se příběh odehrává. Taneční soubor dodává dynamiku a pohyb, které představení posouvají na další úroveň a obohacují ho o další rozměr.
Celkové hodnocení
Beetlejuice je bezpochyby muzikál, který stojí za to vidět. Kombinuje výjimečné herecké výkony, kvalitní scénografii a nezapomenutelnou atmosféru, která je v českém prostředí netradiční, ale osvěžující. Je to inscenace, která se svým moderním pojetím liší od klasických českých muzikálů a přináší na scénu něco skutečně nového. Naše redakce hodnotí toto představení na 88 % a vřele ho doporučuje nejen milovníkům muzikálů, ale i všem, kteří hledají na divadelní scéně něco originálního a inspirativního.
Obsazení premiéry muzikálu Beetlejuice:
- Beetlejuice: Jan Sklenář
- Lydia: Ines Ben Ahmed
- Barbara: Eva Burešová
- Adam: Marek Lambora
- Charles: Petr Vaněk
- Delia: Dasha
- Otto / Juno / Kněz / Maxie: Richard Genzer
- Miss Argentina / Maxine: Kristýna Jedličková
- Skautka: Viktorie Tandlerová
Company:
- Viktorie Tandlerová, Kristýna Málková, Barbora Konopásek Filová, Dagmar Hladíková, Klára Kočárková, Magdalena Šlemrová, Jennifer Emiko, Simona Mejsnarová, Lucie Svobodová, Šimon Fikar, Jan Franc, Lukáš Kellner, Jakub Hakl, Daniel Makovec, Štěpán Ždárek, Jiří Federhans, Tomáš Pekárek, Miroslav Danišovič
Orchestr:
- Dirigent: Kryštof Marek
Fotografie David Kraus, oficiální web hdk.cz