Recenze: Premiéra muzikálu Bídníci

Včerejší premiéra muzikálu „Bídníci“ v GOJA Music Hall se nesla v duchu velkých očekávání, která jsou spojena s každou novou inscenací tohoto slavného díla. Tento muzikál, známý svou emotivní silou a hudbou, která je známá po celém světě, má v sobě potenciál pohltit diváky a přenést je do jiného světa plného vášně, boje za svobodu a lidskosti. Avšak, představení, které se včera odehrálo, vyvolalo velice smíšené pocity, a to jak pro své momenty úžasných pěveckých výkonů, tak pro části, kde se zdálo, že produkce zkrátka nedosáhla svého plného potenciálu.

Scéna, oproti uvedení v roce 2012, byla postavena více do popředí a působila značně stroze. Absence detailů a atmosféry městských uliček, které jsou pro Bídníky tak charakteristické, znamenala, že scénografie nenavodila očekávaný pocit prostředí, kde se odehrává příběh chudiny. Celé představení se tak odehrávalo v jakési rovině, která nedokázala plně využít prostor jeviště.

Zvuk byl celkově vyrovnaný, ale často chyběla srozumitelnost textů, zejména v hromadných scénách. Výšky byly vytaženy do ostře řezavého zvuku, což občas narušilo působivost pěveckých výkonů. Přestože se někdy zdálo, že zpěváci a orchestr nejsou plně synchronizováni, pozitivní bylo, že zpěv zněl přirozeně a hudba vycházela přímo z jeviště bez pocitu umělého zesílení.

Co se týče pěveckých a hereckých výkonů, David Uličník v roli Jeana Valjeana byl bezpochyby hvězdou večera. Jeho emoce a hlasové umění byly ohromující a jeho stěžejní sólovka si zaslouženě vysloužila nadšené ovace. Josef Štágr jako Javert také podal silný výkon, jeho propojení s Uličníkem bylo příjemné a scéna se sebevraždou, ač technicky ne zcela povedená, byla herecky přesvědčivá.

Kateřina Brožová jako Fantine herecky excelovala, zejména v úvodní scéně. Bohužel, její klíčové momenty nezanechaly očekávaný emocionální dopad. Eponine, v podání Felicity Prokešové vyvolává podle reakcí návštěvníků premiéry nejvíce smíšených pocitů. Podle některých návštěvníků působila místy přepáleně a to jak herecky, tak pěvecky, její vztah k Mariusovi nebyl dostatečně prokreslený a uvěřitelný. Na druhé straně řada reakcí a to i na následném rautu po premiéře říká pravý opak, tedy, že výkon Prokešové byl tím nejlepším na celém představení.

Herecký i pěvecký výkon Natálie Grossové v roli Cosette v tomto uvedení „Bídníků“ byl naprosto bez chyby. Její profesionální přístup a dokonalé zvládnutí role byly opět na vysoké úrovni, jak jsme od ní zvyklí. Grossová předvedla pěveckou techniku, která byla operní, avšak provedená bez jakýchkoliv chyb, což svědčí o její umělecké zručnosti a schopnosti vtisknout postavě Cosette potřebnou hloubku a emocionální rozměr. Její výkon jasně ukázal, jak důležitou roli hraje talent a zkušenosti v podání tak náročných rolí, a potvrdil, proč je Grossová považována za jednu z hlavních mladých hvězd současného muzikálu u nás.

Lukáš Randák v roli Maria v tomto uvedení „Bídníků“ zanechal v naší redakci spíše otazníky. Pěvecky se jeho výkon jevil jako poněkud jednotvárný a nejistý, což může být částečně přičteno nervozitě z premiérového večera. Co však považujeme za klíčové, Marius společně s Enjorlasem, kterého ztvárnil Tomáš Vaněk, nesplnili očekávání jako charismatické postavy vedoucí revoluci na barikádách. Tento nedostatek naše redakce přisuzuje režijním rozhodnutím, která nepodpořila dostatečně silné ztvárnění těchto klíčových momentů.

Scéna smrti Enjorlase navíc působila zřejmě nezamýšleně komicky, když se zdálo, že po jeho zastřelení herec hledal nejlepší způsob, jak opustit scénu, což spíše rozptýlilo než aby posílilo dramatický moment. Místo aby tato scéna působila jako tragický vrchol boje na barikádách, vyvolala mezi diváky spíše údiv, což zdůrazňuje, jak zásadní je režie pro úspěšné vyjádření hlubšího poselství příběhu.

Postavy Renáty Podlipské a Broňi Kotiše v rolích Thénardierových v tomto uvedení muzikálu „Bídníci“ působily nezvykle mdlé, což je pravděpodobně důsledek režijních rozhodnutí. V minulých inscenacích se jim podařilo tyto postavy prezentovat jako výrazné a energické, čímž často přitáhly pozornost a staly se nezapomenutelnými momenty večera. Avšak v aktuálním představení tato dynamická dvojice zůstala výrazně za očekáváními. Scény, které měly být vrcholy jejich výkonů, jako je scéna na svatbě nebo oblíbená „Hlava mazaná“, působily neinspirovaně a bez šťávy. To odhaluje, že ani talentovaní herci nemohou plně zazářit bez silné režijní vize, která by podpořila a rozvinula jejich postavy. Tyto momenty, obvykle plné humoru a satiry, se tak proměnily v jedny z mnoha, které nepřinesly očekávaný dopad a působily jako promarněná příležitost předvést potenciál těchto charakterů.

Výkony Darji Kňavové a Tobiáše Skružného v rolích Malé Cosette a Gavroche patřily mezi pěvecké vrcholy večera, přičemž oba mladí herci prokázali nejen svůj talent, ale i schopnost zaujmout publikum. Gavrochova smrt by si možná zasloužila pečlivější režijní vedení aby scéna měla potřebnou hloubku, ale navzdory této skutečnosti je třeba zdůraznit, že pěvecké výkony Kňavové a Skružného byly skutečně impozantní a patřily k tomu nejlepšímu, co večer nabídl.

Ačkoliv inscenace „Bídníků“ v GOJA Music Hall nemusela splnit všechny ambice a v porovnání s mezinárodními produkcemi se může jevit jako méně působivá, je důležité uznat vložené úsilí a talent zapojený do tohoto projektu. Umění nabízí širokou paletu vyjádření a toto představení nás učí, že i mezi nedostatky lze objevit okamžiky, které s námi rezonují, oslovují a mají inspirativní sílu. Vynikající výkony umělců jako David Uličník, Josef Štágr a Natálie Grossová ukazují na to nejlepší, co současná česká divadelní scéna může poskytnout. Připomínají nám, proč k umění neustále hledáme cestu zpět – kvůli těm nezapomenutelným momentům, kdy se zdá, že čas stojí a svět kolem nás na chvíli pozastavuje svůj běh.

Za naši redakci tuto premiéru hodnotíme krásným hodnocením 75 %

Obsazení premiéry 16.2.2024

JEAN VALJEAN
David ULIČNÍK

JAVERT
Josef ŠTÁGR

FANTINE
Kateřina BROŽOVÁ

EPONINE
Felicita PROKEŠOVÁ

MARIUS
Lukáš RANDÁK

COSETTE
Natálie GROSSOVÁ

THÉNARDIER
Bronislav KOTIŠ

Madame THÉNARDIER
Renáta PODLIPSKÁ

ENJOLRAS
Tomáš VANĚK

malá COSETTE
Darja KŇAVOVÁ

malá EPONINE
Valentina VOZŇUK

GAVROCHE
Tobiáš SKRUŽNÝ

Jak hodnotíte toto představení?
[Počet hodnocení: 57 Průměrní hodnocení: 3.5]

Tento příspěvek má 6 komentářů

1. Roman

Nádherný muzikál. David Uličník v hlavní roli Jeana Valjeana exceloval. Jeho pěvecký i herecký projev je vynikající. Nádherný, čistý sytý hlas, který exceluje v písni “Otčenáš“, která je v Uličníkově podání rozhodně nejsilnějším momentem celého představení. Je opravdu kvalitním představitelem této role, který nezklame.

2. Pavla

Konečně recenze co má hlavu a patu a ví o čem je řeč. David Uličník je bezpochyby TOP hlas, který nemá obdoby. Nicméně mu skvěle sekunduje pan Josef Štágr v roli Valjeanova rivala. Musím ale bohužel souhlasit, že režijní vedení zde asi trochu dost „zaspalo“ a žel na to doplatila nejedna scéna. Zvláště u mladých a talentovaných účinkujících je to velká škoda, protože se tím trochu zazdil jejich nesporný talent.

3. Veronika

Musím říct, že je to poprvé, co jsem v půlce představení odešla. Naprostá katastrofa jak pěvecky, tak herecky, působilo to spíš jako první společná zkouška, než sedmá repríza.

4. Blanka

Také jsme s kamarádkou o přestávce odešly. Za celou dobu jsem objevila jen cca 3 světlejší okamžiky. Tihle mladí umělci neumí zpívat, umí jen řvát. Nejlepší profesionální výkon předvedla snad jen Brožová. A to asi proto, že i když se brání, patří do staré školy.

5. Pavlína

S recenzí víceméně souhlasím, ale chybí mi tu zcela zmíněný hudební doprovod. Hudba k tomuto muzikálu je psaná velkolepě a zasloužila by si pořádný orchestr, aby měla šanci zaslouženě zaznít a vyniknout. Muzikantů je jen pár a je to bohužel slyšet, ačkoliv dělají co můžou… Působilo to, jako by se produkce snažila ušetřit a je to škoda, obzvlášť u takhle známého díla.

6. Pavla

No…..Co k tomu říct?….Těšili jsme se moc, milujeme muzikály… Vydrželi jsme ty tři hodiny…Ale tedy, bylo to trochu nekonečné, což člověku přijde tehdy, když není vtažen, zaujat…V dnešním obsazení – téměř nikdo z toho premiérového…- jsme nejvíc ocenili výkon K. Herčíkové coby Eponine. Jinak nic skvělého, nezapomenutelného…Celkově poněkud “ploché”V podstatě se dost shoduji s recenzí. I s předchozími komentáři. Škoda, že z toho tvůrci nedokázali vytěžit víc….🤷🏻‍♀️