Jméno zahalené tajemstvím. Divák ji nikdy nevidí ani neslyší. Vše, co o ní víme, je pouze ze vzpomínek a vyprávění. A přesto Rebecca hýbe celým dějem muzikálu, který se odehrává po její smrti. Ne nadarmo se říká, že člověk úplně nezemře, pokud si jej někdo pamatuje. Na Rebeccu se zkrátka nedá zapomenout.

Psychologický román Mrtvá a živá (orig. Rebecca) napsala v roce 1938 britská dramatička a prozaička Daphne du Maurier. Již o dva roky později byla kniha zfilmována v režii Alfreda Hitchcocka. Dodnes již bylo natočeno několik filmů s tímto námětem, na nejnovějším začal v roce 2018 dělat internetový filmový gigant Netflix. Co se týče divadelních zpracování, román přepsala sama autorka na divadelní hru už v roce 1939. Před čtyřmi lety se Rebecca hrála v novém činoherním zpracování v anglickém Cornwallu.

Nás ovšem zajímá muzikál, který premiéroval v roce 2006 ve vídeňském Raimund Theater.  Hudbu složil Sylvester Levay. Libreto a texty písní napsal Michael Kunze, kterého diváci můžou znát jako autora dalšího muzikálového hitu Ples upírů. O český překlad se postaral Michael Prostějovský. Choreografie vskutku početného ansámblu nazkoušel Ladislav Cmorej a celé představení běží pod taktovkou režisérky Gabriely Petrákové. Podstatnou součástí představení jsou také videoprojekce a animace z dílny Petra Hlouška. Česká premiéra se odehrála 9. března 2017 v Divadle Jiřího Myrona v Ostravě.

Celý muzikál se točí kolem Rebeccy, zesnulé ženy bohatého Maxima de Winter. Nicméně samotnou Lady de Winter diváci nikdy nespatří. Hlavní ženskou rolí je proto nová Maximova manželka. Její postava se jmenuje Já. Jelikož je muzikál napsán na motivy psychologického románu, jde ze strany autorů o moc chytrý tah. Divák se po celou dobu představení ztotožňuje s touhle postavou, protože se dozvídá informace ohledně Maximovy minulosti a jeho vztahu s Rebeccou současně s ní. Martina Šnytová diváky provází životním příběhem Já od naivní dívky až po zoufalou manželku naprosto dokonale.

Maxim de Winter v podání Lukáše Vlčka uchvátí diváka i Já na první pohled. I přes snahu o nový život se nemůže zbavit myšlenek na Rebeccu, která jej pronásleduje i po smrti. Tohle prokletí se táhne celým vztahem s novou manželkou. Teprve až ke konci všichni pochopí, co stojí za jeho výbušným chováním pokaždé, když někdo zmíní jméno jeho zesnulé ženy.

Snad nejpodivnější postavou celého muzikálu je paní Danversová. Přísná hospodyně statku Menderley, který patří Maximovi, nahání hrůzu pokaždé, když vstoupí na jeviště. Právě ona pořád živí vzpomínky na Rebeccu a mluví o ní při každé příležitosti. Dokonce udržuje pokoj s orchidejemi přesně tak, jak jej Rebecca opustila. Je jí oddaná i po smrti. Katarína Hasprová v této roli naprosto exceluje a Cenu Thálie si za ni opravdu zaslouží.

Na představení se podílí hromada, vskutku talentovaných muzikálových umělců. Tomáš Savka jako Rebecčin bratranec Jack, Lenka Bartolšicová jako excentrická Američanka paní Van Hopperová, Libor Olma v roli blázna Bena a mnoho, mnoho dalších.

Dokonalé herecké a pěvecké výkony jsou doplněny mnohými projekcemi, které na rozdíl od některých jiných muzikálů, vůbec nepůsobí rušivě. Jevišti dominuje schodiště, se kterým se v průběhu celého představení velmi efektně pracuje. Dobové kostýmy z dílny Sylvy Zimuly Hanákové ještě víc umocňují dojem z tohoto nádherného díla.

Muzikál Rebecca je představení, za kterým se vyplatí vycestovat, o čemž svědčí i desetiminutové standing ovation. Pokud pojedete, nebudete litovat.

Autorka článku: Anna Duffeková