Recenze: Doktor Faust – „Když zvukař nemá svůj den“

Včerejší odpolední představení muzikálu „Doktor Faust“ mělo všechny předpoklady stát se skvělým uměleckým zážitkem, který by diváky pohltil a přinesl nádherné melodie, poutavý příběh a charismatické výkony. Bohužel, jak už název naší recenze napovídá, technické problémy, zejména v oblasti zvuku, zanechaly na jinak poutavém muzikálu stín, který se nedá přehlédnout.

Začneme příběhem: kreativní adaptace klasického Fausta, ve kterém doktor Faust (Zbyněk Fric) a jeho tragická sága touhy a moci nabízela slibný dramatický potenciál. Interakce s nevinnou Markétkou (Marianna Polyáková), pečující o svou nemocnou matku, a Mefistofelem, dvojrolí Ladislava Korbela a Markéty Peškové, přinesly na jeviště zajímavou jiskru, ačkoliv bychom ocenili více prostoru pro hlubší charakterový vývoj a dějovou složitost.

Zatímco příběh běžel svým tempem, technické nedostatky ho neustále brzdily. První z nich se projevil už na úplném začátku, kdy diváci museli čekat ve dlouhé frontě před vstupem do divadla, než byli vpuštěni, což způsobilo patnáctiminutové zpoždění startu představení. Při plánovaném začátku představení ve 14h se divadlo otevřelo pro diváky až ve 13:59, do té doby všichni diváci přešlapovali v chodbě před divadlem.

Hned jakmile se pomyslná opona rozhrnula, bylo zřejmé, že hlavním úskalím tohoto kulturního odpoledne bude zvuk. Marianna Polyáková (Markétka) čelila hned první výzvě, na úplném začátku když jí selhal port a následně i ruční mikrofon, což vyžadovalo improvizaci ze strany Zbyňka Frice, který galantně přistoupil blíže, aby mohla zpívat do jeho mikrofonu. Bohužel, technické potíže se táhly jako červená nit přes celé představení. Mikrofony byly zapínány pozdě, někdy uprostřed fráze, čímž byl narušen celkový hudební a dramatický dojem. V druhé části zase nefungoval mikrofon hlavní roli mladého Jindřicha Fausta (Jakub Mauer), kterému naštěstí po několika písních bez ozvučení někdo ze zákulisí podal již funkční ruční mikrofon. Upřímně nám bylo herců líto, víme, že se to stává, ale v takovém množství tyto technické nedostatky téměř zabily celé představení.

I přes tyto neštěstí zde byly jisté světlé okamžiky. Duo Mefistofeles, ztvárněné Ladislavem Korbelem a Markétou Peškovou, předvedlo nezapomenutelné výkony, stejně jako Dita Hořínková v roli matky a Kateřina Herčíková jako Čarodějka Iklil. Jejich hlasový výkon a scénická přítomnost byly pro diváky prvky, které zachránily odpoledne.

Co se týče hlavních rolí, jak staršího tak mladšího Fausta (Jakub Mauer), bylo těžké určit, zda jejich vokální nedostatky byly důsledkem technických problémů, nebo špatného dne. Bez ohledu na příčinu byl výsledek bohužel stejně neuspokojivý, s mnoha falešnými tóny a ztrátou dynamiky během písní.

Tanečníky nelze nezmínit, jejich vytrvalost a profesionalita pomohly udržet představení pohromadě. Byli klíčovými elementy v mnoha scénách, posunujícími děj vpřed, když se jiné aspekty rozpadaly. Živý orchestr byl dalším zachráncem dne, dodávající konzistentní, kvalitní zvuk, který se, na rozdíl od ostatních prvků, nezhroutil.

Celkově, i když představení mělo své světlé momenty, nebylo možné přehlédnout, že „Doktor Faust“ trpěl pod rukama technického týmu. Je naším upřímným přáním, že příště uvidíme tento soubor v plné síle, jakou si zaslouží, bez rušivých elementů, které dnes zastínily jinak talentované výkony. Za toto odpoledne však můžeme dát pouze 55 %.

Jak hodnotíte toto představení?
[Počet hodnocení: 3 Průměrní hodnocení: 4.7]