Městské divadlo Brno žije La Vie Boheme (recenze)

Proslulý příběh skupiny přátel bojujících s nepříznivou finanční situací a šířící se pandemií AIDS, kteří se navzdory tomu snaží každý den si užít, jakoby byl ten poslední – to je muzikál RENT od Jonathana Larsona, který si získal srdce mnoha fanoušků a ani na českých divadelních prknech není žádnou novinkou. Úspěšné se představil již v roce 2013 v pražském Divadle Na Prádle (režie Steve Josephson) v původním znění a později pak i v prvním českém překladu Milana Malinovského.

Tuto sobotu 3. 11. 2018 se čeští „RENT-heads“ , jak si fanoušci tohoto muzikálu již od počátku říkají, dočkali jeho nové verze. V režii Stanislava Moši a v překladu Zuzany Čtveráčkové se RENT opět vrátil na česká divadelní prkna v produkci Městského divadla Brno. A jak to dopadlo?

V režii Stanislava Moši se tento titul v Brně představil již v červnu v rámci Festivalu Dokořán. Tehdy však šlo o produkci divadelního souboru Městského divadla Ljubljana. Nastaly tedy v pojetí tohoto příběhu nějaké změny? Určitě ano, a pozitivní.
RENT je výpovědí o přátelství a lásce ve všech různých podobách – ve slovinské verzi RENTu se však mnohokrát stalo, že herci byli v kontaktu spíš s publikem než navzájem, nebo byli od sebe moc daleko, což působilo trochu odtažitě. V brněnské produkci se však tuto vzdálenost podařilo eliminovat, díky čemu je mnohem „kontaktnější“ na scéně a přesto neztratila nic z kontaktu s divákem.

Ze slovinské verze je známá i scéna Christopha Weyersa, která, ač je jednoduchá, vypadá moc efektně a oceňuji i umístnění kapely „na poschodí“ či detaily jako starý plakát na Rogerův koncert na zdi Life Cafe, který jí přidal na autentičnosti.

Překlad je v muzikálu těžkým oříškem a u RENTu to platí nejmíň trojnásobně. Jonathan Larson pravděpodobně nepočítal s tím, že jeho písně bude někdo překládat – jsou plné nejrůznějších slovních hraček, narážek a odkazů. Zuzaně Čtveráčkové se však podařilo tento hlavolam vyřešit skvěle (mé oblíbené překladatelské řešení je pravděpodobně v Light My Candle, ale pro fanoušky RENTu – nechte se překvapit :)).

Marka Cohena si v brněnské verzi RENTu zahrál Daniel Rymeš, kterému tahle rola introvertního kameramana moc sedla, zejména ve scéně Halloween, a zaujal i pěveckým výkonem, obzvlášť ve svém sólu ve známé písni Seasons Of Love.

Jeho nejlepšího kamaráda Rogera Daviesa ztvárnil Kristian Pekar, který se výborně doplňuje s Andreou Zelovou coby jeho láskou Mimi Marquez, a to obzvláště ve scéně Goodbye Love.

Energetickou vzpruhou byl Aleš Slanina v roli drag queen Angel a jako jeho partner Tom Collins se představil Dušan Vitázek, který v muzikálu RENT není nováčkem. Zahrál si totiž již v slovenské produkci jako Roger. Ač jsem ho v této roli neměla možnost vidět, myslím, že právě Collins je role, která mu opravdu mimořádně sedla.

Nejvíc pozornosti na sebe strhli extravagantní Maureen Johnson v podaní Kristýny Daňhelové, která si tuhle roli očividně moc užívá a její přítelkyně Joanne Jefferson, v roli které se představila Dagmar Křížová. Jejich duet Také Me Or Leave Me byl jedním z vrcholů večera.

Roli Benjamina „Bennyho“ Coffina III. si zahrál Lukáš Janota a v menších roličkách se představili Markéta Sedláčková, Katarína Mikulová, Marta Matějová, Rastislav Gajdoš, Ondřej Studénka, Ondřej Halámek a Patrik Fӧldeši.

Ač je RENT příběhem, který měl premiéru v 90. letech témata, které zpracovává jsou neustále aktuální a jeho brněnskou produkci určitě stojí za to vidět.

Autorka článku: Romana Švecová

Vstupenky můžete zakoupit na oficiálním webu Městského divadla Brno

Zdroj fotografií: Městské divadlo Brno (zveřejněno so svolením)

RENT v Městském divadle Brno