Redaktoři na cestách: BROKEN WINGS: „V živote každého mladého človeka je nejaká Selma Karamy.“ (recenzia)

„Hoci sme sa narodili slobodní, zostávame otrokmi pravidiel, zavedenými našimi predkami, ktoré nám navždy odopierajú ten najkrajší pocit v nás – možnosť milovať toho, koho naozaj milujeme.“

…povedal kedysi libanonský básnik Kahlil Gibran. Hoci je u nás pomerne neznámy, je jedným z najčítanejších autorov 20. storočia a predajnosť jeho diela možno porovnať dokonca s Williamom Shakespearom. Vo svojich dielach spracoval tému lásky, manželstva, radostí, ale aj bolesti a smrti a bol veľmi otvoreným obrancom rovnoprávnosti. A práve jeho dielo Broken Wings (Zlomené krídla), pochádzajúce z roku 1912 si ako predlohu pre svoj nový pôvodný muzikál vybrali Nadim NaamanDana Al Fardan. Svetová premiéra sa konala 1. 8. 2018 v londýnskom Theatre Royal Haymarket a odohralo sa 5 predstavení. V hlavných úlohách sa predstavili samotný autor muzikálu Nadim Naaman (pravdepodobne najznámejší z londýnskej produkcie Fantóma Opery, kde až do minulého roka účinkoval ako Raoul, Vicomte de Chagny),  Rob Houchen (známy ako Marius z muzikálu Bedári v Queen’s Theatre), Nikita Johal  (ktorá sa nedávno predstavila ako Wendla v muzikáli Prebudenie jari v Hope Mill Theatre), Soophia Foroughi (naposledy Jazerná dáma v muzikáli Spamalot v English Theatre, Frankfurt) a ďalší.

brokenwingsfeat 770x433

Rob Houchen (mladší Gibran) a Nikita Johal (Selma) Autor fotografie: Marc Brenner

Práve úvodný citát je, možno povedať, nosnou témou muzikálu. Broken Wings je dielos autobiografickými prvkami, v ktorom autor rozpráva príbeh svojej nešťastnej lásky k Selme.
„V živote každého mladého človeka je nejaká Selma Karamy. Zjaví sa akoby odnikiaľ, samotu zmení na dokonalé šťastie a ticho noci naplní hudbou,“ hovorí starší Gibran. Dozvedáme sa o jeho prvej láske, ktorú stretol ako osemnásťročný. Muzikál sa odohráva v spomienkach štyridsaťročného Kahlila Gibrana, ktorý spomína na svoju mladosť, strávenú s milovaným dievčaťom. Ako však napovedá úvodný citát, tieto chvíle nemali dlhé trvanie. Selma je totiž sľúbená za manželku synovcovi biskupa, a vychovaná k poslušnosti si otcovi nedovolí otcovi odporovať, a tak je Gibran odsúdený na samotu, až kým sa nenaskytne možnosť tajných stretnutí.

Nedávno sa objavil názor, že muzikálové divadlo opäť prežíva svoj zlatý vek. Možno povedať, že je to svojim spôsobom pravda – posledné desaťročie dalo muzikálu množstvo výnimočných diel, ktoré vzbudili u fanúšikov veľký záujem, či už je to hip-hopový muzikál Hamilton z pera Lina-Manuela Mirandu alebo Dear Evan Hansen od autorskej dvojice Pasek and Paul. Do popredia sa dostávajú aktuálne témy  a v piesňach sa objavujú popovejšie melódie. Svojou, treba povedať, veľmi významnou troškou prispeli k rozšíreniu novej muzikálovej scény aj Nadim Naaman a Dana Al Fardan. Stavili však na klasickejšiu hudbu a už v predohre dostáva priestor orchestrálnejší zvuk, čo divákovi dodáva pocit, akoby sa na príbeh na scéne pozeral pod rúškom „sépiového filtra“. To však neznamená, že by znela zastaralo. Na svoje by si určite prišli aj fanúšikovia súčasnejšej hudby, napríklad v duete Selmy a mladšieho Gibrana „I Know Now“. Pre milovníkov veľkých zborových piesní je zas pieseň „Spirit Of The Earth“, ktorá má v sebe obrovskú silu. Osobne ma však najviac oslovila záverečná pieseň prvého dejstva „‘Til Death Reunites Us“. Všetci hlavní predstavitelia v nej naplno ukazujú svoje hlasové možnosti a záverečné tóny vyvolávajú až zimomriavky.

Ako už bolo spomenuté, Nadim Naaman okrem toho, že je autorom scenára a spoluautorom hudby muzikálu taktiež predstavuje 40 ročného Kahlila Gibrana, ktorý sedí vo svojej pracovni a prenáša diváka do svojich spomienok z mladosti strávenej v Bejrúte. Ako rozprávač neustále zostáva na scéne a sprevádza diváka celým príbehom. Hoci je od svojej postavy o dosť mladší, vo svojom hereckom prejave je veľmi presvedčivý. Jeho Gibran je nostalgický a je vidieť, že nešťastie v láske sa podpísalo na jeho životnej energii a napriek tomu, že sa muzikál odohráva 20 rokov po tejto epizóde v jeho živote, je cítiť, že Selmu nikdy neprestal milovať. Za svojim herectvom však nezaostáva ani po hlasovej stránke. Za jediné mínus v tomto prípade považujem to, že spevácky v tomto muzikáli dostáva pomerne malý priestor – jediné sólo ma totiž v prológu muzikálu a „reprise“ verziách piesní „I Know Now“ a „Heart Of The Earth“, v ktorých podáva svoj dodatok z pohľadu po dvadsiatich rokoch.

AC01 AUG Nadim Naaman

Nadim Naaman ako starší Gibran. Autorka fotografie: Kate Scott

Rob Houchen predstavuje v muzikáli 18 ročného Kahlila Gibrana, ktorý je presným protipólom tvrdo skúšaného 40 ročného spisovateľa. Je plný života, ideálov a hlavne pobláznený láskou k Selme, a to napriek tomu, že už od prvého stretnutia ich jej otec upozorňuje, že sa k sebe majú správať ako brat a sestra. Do príbehu prináša mladistvú energiu a veľmi príjemne sa počúva, a čo je zaujímavé, dokonca sa hlasovo dosť podobá na Nadima Naamana, čo pomáha divákovi vnímať ho ako toho istého človeka.

Gibranovu nešťastnú lásku Selmu stvárnila v muzikále 23 ročná herečka Nikita Johal, ktorá vo všetkých hereckých polohách presvedčila, že je pre túto rolu skvelou voľbou. Či už ako zamilovaná tínedžerka, ktorá práve prežíva lásku na prvý pohľad alebo ako poslušná dcéra, ktorá si uvedomuje, že ctiť tradíciu jej kultúry je nevyhnutné, a to napriek svojmu veku. Hoci sama herečka je pomerne mladá jej staršia Selma, zlomená nešťastnou láskou a núteným sobášom s mužom, ktorého nemiluje pôsobí veľmi vyspelo. Za zmienku taktiež stojí, že táto herečka svoju rolu naskúšala za dva týždne po tom, čo pôvodná predstaviteľka opustila produkciu z rodinných dôvodov. Na scéne však pôsobila veľmi suverénne a aj nie práve jednoduché spevácke party svojej postavy zvládla úplne s prehľadom.

Z vedľajších postáv oslovili predovšetkým Soophia Foroughi, Gibranova matka, a to najmä v piesni „Spirit Of The Earth“, v ktorej si doslova „ukradla“ celú scénu celú pre seba a Adam Linstead ako Farris Karamy, ktorý vždy pobavil divákov neustálym pripomínaním Selme a Gibranovi, aby sa k sebe správali ako súrodenci, aj keď myslím, že každému bolo jasné, že už po prvom stretnutí pravdepodobne vo svojej mysli plánovali svadobnú cestu :).

Hoci príbeh muzikálu pochádza z roku 1912, spracúva témy, ktoré sú neustále aktuálne – rovnoprávnosť žien, neslobody v láske, no najmä večný problém vlády majetku, preto myslím, že si svoje publikum na West Ende v prípade svojho návratu určite nájde a stojí za to ho vidieť.

Viac informácií o muzikále:

Facebook muzikálu Broken Wings

Autorka článku: Romana Švecová